Gerhard Ebeling: Luther. Bevezetés a reformátor gondolkodásába

Cikkszám: AD465 Kategória:

Leírás

MLK 6. 1997 Gerhard Ebeling: Luther. Bevezetés a reformátor gondolkodásába

„Luther életművének középpontjában a szó áll. Felettébb kényelmes foglaltasságnak tűnhet tanárként vagy íróként, jogászként vagy prédikátorként csakis ezzel törődni, mondván »hogy az igazi munka bozótok között lovagolni, hőséget, fagyot, port, szomjúságot és más efféle kényelmetlenségeket viselni.« »Való igaz«, mondja Luther, »nehezemre esne egy bozótosban lovagolni. De szívesen látnám a lovast aki egész nap nyugton ül és egy könyvet néz, még ha nem is mélyül el benne, nem költ, gondolkodik vagy olvas belőle. Kérdezz csak meg egy írnokot, prédikátort vagy szónokot, miféle munka írni és beszélni; kérdezz csak meg egy iskolamestert, miféle munka tanítani, gyerekeket nevelni! Való igaz, hogy könnyű a penna…, de az emberi legjobb részének (a fej!) legnemesebb tagjának (a nyelv!) és a legmagasztosabb alkotásának (a beszéd!) kell itt erőfeszítéseket tenniük, míg mások az öklükkel, lábukkal, hátukkal vagy más testrészeikkel dolgoznak, közben pedig gúnyolódnak és tréfálkoznak az írástudók munkáján. Három ujj is elvégzi (mondják az írásról), de az egész test és lélek munkálkodnak rajta.” 30. old.

„A teológia, mondja Luther, a bűnös, elveszett emberrel és a megigazító, megmentő Istennel foglalkozik, vagyis Istent és embert kizárólag kettejük kapcsolata alapján igyekszik megismerni. Ami ezen az egyedül lehetséges témán kívül áll, az tévedés, amely megmételyezi a teológiát. Itt nem az a kérdés, vajon az emberről teológiai értelemben beszélünk-e, hanem az is, vajon Istenről teológiai értelemben beszélünk-e, mert ez – attól, hogy Istenről beszélünk – még korántsem olyan biztos. A teológia feladata tehát az, hogy megfelelő szempontokat dolgozzon ki Isten és ember megkülönböztetéséhez, és ezzel szavatolja kettejük igazi kapcsolatát.” 160. old.

További információk

Tömeg500 g

Értékelések

Még nincsenek értékelések.

„Gerhard Ebeling: Luther. Bevezetés a reformátor gondolkodásába” értékelése elsőként